contador javascript Skip to content

Apple har enligt uppgift allvarliga försäljningsproblem globalt, särskilt på den kinesiska marknaden

Apple Store en China

Det är ett faktum att konsumenter flyttar sig från Apples ekosystem år efter år. Företaget möter tuffa konkurrenter som förbättras med lägre priser, som Huawei eller Xiaomi.

En ny rapport från media Reuters framhäver hur långt kinesiska konsumenter går från att köpa iPhones.

Apple har ett globalt försäljningsproblem, lite innovation till ett förbjudet pris?

Enligt rapporten, Apple har sjunkit 26,6 procent på den kinesiska marknaden det senaste året, vilket placerar den i en aktuell marknadsandel på 54,6%. De är referensdata i priskategorin som går från 500 till 800 dollar.

gettyimages 5275176102098712938637851970

Å andra sidan är marknadsandelen för Huawei i samma kategori har vuxit från 8,8 procent till 26,6 procent, vilket ger en tydlig indikation på vart Apples marknadsandel är på väg.

[ads1]

Neil Shah, forskningschef på Counterpoint, säger att Kinesiska kunder är inte beredda att betala mer än 1 000 dollar för en smartphone, något negativt för Apple eftersom dess startpris i vissa modeller överstiger det.

“Detta har lämnat ett gap i segmentet under de $ 800 som kinesiska leverantörer har utnyttjat.” Neil Shah

Priset är inte det enda problemet för Apple, det stöder till och med den här aspekten. Utöver priset, den kinesiska marknaden satsar på telefoner med tre eller flera bakre sensorer som Huaweis enheter i high-end. Den dyraste iPhone har bara två bakre sensorer.

5183313565376352815668496706

Ja, fler kameror betyder inte att det är bättre. Men när något sätter en trend kan du inte hjälpa det, bara gå med i det. De bra kamerorna på Huawei P20 Pro och Mate 20 Pro, båda med tre sensorer, är vad kinesiska medborgare letar efter.

“Huaweis kameror har blivit betydligt bättre än Apples genom att de är mer lämpade för de kinesiska konsumenternas smak.” – Fan, VD för Huishoubao

Fran är ett fan av att köpa och sälja mobila enheter, så han känner perfekt till den kinesiska marknadens intressen. Och det bekräftar trenden.

Problemet är inte bara på den kinesiska marknaden

Minskningen i försäljning sker över hela världenblir märkbar i produktionsfabriker. Enligt en rapport utanför Returnerar, säger att Japan Display, en av världens ledande leverantörer av LCD-skärmar, har fabriker med halv kapacitet på grund av låg försäljning av iPhones.

https s3 ap nordost 15718076440581108940

Apple måste ändra kurs och ta rodret stadigt, anpassa sig till marknaden. Dess filosofi om en exklusiv produkt har tagits till det yttersta, med priser oöverkomliga för de flesta människor över hela världen.

[ads1]

Priserna måste anpassas till marknaden samt ytterligare innovation mot den nuvarande marknadsutvecklingen. | Källa: Returnerar