Xiaomi-Mi-Band-4-diseño

En rapport visar hur Xiaomi dominerar den bärbara marknaden med sitt Mi Band 4

Tidigare denna vecka rapporterade IDC (International Data Corporation) att Apple dominerade bärindustrin förra kvartalet, särskilt i underkategorin “hearables” med den växande populariteten för AirPods.

Nu fokuserar en ny rapport från Canalys enbart på segmentet wearables som inkluderar försäljning av smarta fitnessband, smarta klockor och fitnessspårare. I det här fallet är det Xiaomi som dominerar marknaden, och det är inte för mindre för i vår granskning av Mi Band 4 produkten kom mycket bra ut tack vare kvaliteten och låga kostnader.

Xiaomi dominerar smartwatch-marknaden tack vare Mi Band-sortimentet

Under tredje kvartalet hade Xiaomi den högsta försäljningen i kategorin globalt, med 12,2 miljoner enheter med en årlig tillväxt på 74,4% och nådde en marknadsandel på 27% under kvartalet.

look-Mi-Band-4-recension

Xiaomis tillväxt tillskrivs “stark intern prestanda och aggressiv utomeuropeisk expansion.” Av Apple rankas det på andra plats med en marknadsandel på 15%, där 60% av försäljningen tillskrivs den nya Apple Watch Series 5.

Huawei ligger på tredje plats med 5,9 miljoner enheter och en marknadsandel på 13% och har realiserat en årlig tillväxt på 243% tack vare den ökande försäljningen i Kina.

Huawei-watch-gt-2-link-android

Ett annat hälsofokuserat företag, Fitbit, utgör 8% av marknaden Och det har varit den enda leverantören som inte har sett mycket tillväxt jämfört med förra året. Samsung ligger på femte plats med en marknadsandel på 6% och försäljningen i Asien ökade tack vare sin Galaxy Fit-modell.

Om vi ​​bara tittar på Kina, marknaden har vuxit med 60% med Xiaomi i spetsen, även om Huawei förblev mycket nära tack vare en ökning med 290% jämfört med förra året. Huvuddelen av Huaweis tillväxt har bidragit av dess uppsättning low-end-band för att öka telefonförsäljningen. För sin del, i Huawei Watch GT 2 recension Vi gjorde det klart att det var en nästan perfekt klocka och uppfyllde nästan alla användares behov.

market-wearables-sales-Q3-2019

“Huawei kommer att möta ökande utmaningar för att behålla sin tillväxttakt med Watch GT-linjen, eftersom det kommer att tvingas introducera nya funktioner och starkare användningsfall som verkligen kan driva uppdateringar på lång sikt.” Apple upplevde också tillväxt i Kina med försäljning av nya Apple Watch Series 5. | Källa: Canalys