
Tidigare denna vecka rapporterade IDC (International Data Corporation) att Apple dominerade bärindustrin förra kvartalet, särskilt i underkategorin “hearables” med den växande populariteten för AirPods.
Nu fokuserar en ny rapport från Canalys enbart på segmentet wearables som inkluderar försäljning av smarta fitnessband, smarta klockor och fitnessspårare. I det här fallet är det Xiaomi som dominerar marknaden, och det är inte för mindre för i vår granskning av Mi Band 4 produkten kom mycket bra ut tack vare kvaliteten och låga kostnader.
Xiaomi dominerar smartwatch-marknaden tack vare Mi Band-sortimentet
Under tredje kvartalet hade Xiaomi den högsta försäljningen i kategorin globalt, med 12,2 miljoner enheter med en årlig tillväxt på 74,4% och nådde en marknadsandel på 27% under kvartalet.
Xiaomis tillväxt tillskrivs “stark intern prestanda och aggressiv utomeuropeisk expansion.” Av Apple rankas det på andra plats med en marknadsandel på 15%, där 60% av försäljningen tillskrivs den nya Apple Watch Series 5.
Huawei ligger på tredje plats med 5,9 miljoner enheter och en marknadsandel på 13% och har realiserat en årlig tillväxt på 243% tack vare den ökande försäljningen i Kina.
Ett annat hälsofokuserat företag, Fitbit, utgör 8% av marknaden Och det har varit den enda leverantören som inte har sett mycket tillväxt jämfört med förra året. Samsung ligger på femte plats med en marknadsandel på 6% och försäljningen i Asien ökade tack vare sin Galaxy Fit-modell.
Om vi bara tittar på Kina, marknaden har vuxit med 60% med Xiaomi i spetsen, även om Huawei förblev mycket nära tack vare en ökning med 290% jämfört med förra året. Huvuddelen av Huaweis tillväxt har bidragit av dess uppsättning low-end-band för att öka telefonförsäljningen. För sin del, i Huawei Watch GT 2 recension Vi gjorde det klart att det var en nästan perfekt klocka och uppfyllde nästan alla användares behov.
“Huawei kommer att möta ökande utmaningar för att behålla sin tillväxttakt med Watch GT-linjen, eftersom det kommer att tvingas introducera nya funktioner och starkare användningsfall som verkligen kan driva uppdateringar på lång sikt.” Apple upplevde också tillväxt i Kina med försäljning av nya Apple Watch Series 5. | Källa: Canalys