Fortnite presenterar exklusiv outfit för Huawei Honor 20 mobilköpare

Fortnite presenterar exklusiv outfit för Huawei Honor 20 mobilköpare

En ny Fortnite-kampanj ger spelarna exklusivt kosmetiskt innehåll som bara de mest utvalda spelarna kommer att kunna ha.

Huaweis Honor-serie av mobiltelefoner introducerade nyligen den nya Honor 20, en ny avancerad enhet som företaget riktar sig till ungdomsmarknaden.

Som en del av sin strategi gick det kinesiska huset Huawei med i en strategisk allians med Epic Games för att ge spelarna i den mest kända Battle Royale i världen en exklusiv outfit i spelet.

Med köpet av en Honor 20 på den officiella marknaden, kommer Fortnite-spelare att få ett skin som heter Wonder, presenterat i tillkännagivandet av den nya versionen av den kinesiska mobilen.

Upprepar Samsungs strategi

Huawei följer i kölvattnet av det koreanska varumärket Samsung, som i början av mars introducerade en ny outfit för Fortnite-spelare som köpte den nya Samsung Galaxy S10.

Med en bild inspirerad av K-Pop-bandet iKONIK kunde dessa kläder endast fås med ett registrerat köp av telefonen, vilket också gav tillgång till exklusivt innehåll från bandet.

Honor 20 har inte tillägget av det musikaliska elementet, men försöker presentera sig som ett fräschare och mer ungdomligt alternativ än Samsung-mobilen, och visar alltid mycket färg och estetiska detaljer i sina presentationer.

Dessutom är Honor-mobiler billigare än sina medel- och avancerade telefonkonkurrenter, men är tyvärr under skott på flera marknader.

Fortnite kanske inte är ditt bästa alternativ

Det finns ett stort problem för Huawei när man presenterar den här kampanjen i ett spel som Fortnite. Även om det utan tvekan är ett av de viktigaste fenomenen i världen idag, går de in på en marknad som har blockerat dem.

De flesta av Fortnite-spelarna är amerikaner, detta inkluderar en mer aktiv närvaro på portaler som Twitch och YouTube, där streamers och influenser av denna Battle Royale bor.

Med den nuvarande spänningen mellan Huawei-företaget och USA: s regering, som har börjat förbjuda enheterna av detta märke, är det svårt att presentera en kampanj för ett spel vars mönster sätts av den marknaden.

Om separationen mellan Huawei och Google ingår är fönstren för att kunna genomföra denna kampanj framgångsrikt stängda på det kinesiska huset.