Ipad en el escritorio

IPAD-berättelsen: hur det lyckades erövra surfplattamarknaden

Tio år har gått sedan Steve Jobs introducerade den första iPad-modellen den 27 januari 2010. En produkt som för vissa specialister var avsedd att misslyckas. Inte bara misslyckades han inte, utan han har slutat besegra hårda konkurrenter på sin egen gräs. I den här artikeln kommer vi att se hur iPad slog Android-surfplattorna.

Definitivt, Apple har skapat en rund produkt för produktivitet tack vare lösningsmedelshårdvara och mjukvara anpassad för denna typ av stor gadget.

Födelsen av en idé, en revolutionens historia

»Förra gången det var så mycket spänning över en surfplatta, hade buden skrivits ned» – The Wall Street Journal, inför lanseringen av iPad

Jobs introducerar iPad 2010

Som Fred Vogelstein förklarar i boken “Hur Apple och Google gick i krig och startade en revolution” är tanken på en surfplatta inte ny och kom inte ens till Apple först. Även Steve Jobs uppgav till Wall Street Journal: “Det visar sig att folk vill ha tangentbord … vi granskade möjligheterna med en surfplatta och vi tror att den kommer att misslyckas”, detta var sju år före lanseringen av iPad.

Vad fick Jobs att ändra sig? I grund och botten var tekniken inte redo när möjligheten först togs upp. Det krävde en kraftfull processor som ännu inte var tillgänglig, en hårddisk behövdes eftersom flashminnen fortfarande var mycket dyra, batterierna inte var så tillförlitliga etc.

Men 2010 ställde sig frågan om det fanns plats för en ny enhet och vilka unika funktioner den skulle presentera. Enligt Jobs, det var bättre än iPhone och bärbara datorer i uppgifter som att surfa på Internet, skriva e-post, visa foton, videor, lyssna på musik, spel och läsa e-böcker. Allt detta för en fjärdedel av vikten och med en längre batteritid.

Saker iPad är bättre på

Som Jobs förklarade vid konferensen: ”Vissa kommer att säga att det är en netbook. Problemet är att en netbook inte är bättre på något sätt. De har skärmar av dålig kvalitet, de är långsamma, de kör buggyoperativsystem. De är inte bättre än en bärbar dator, de är bara billigare. “

Jobs tillvägagångssätt baserades på det faktum att dessa uppgifter kan utföras på en iPhone eller en bärbar dator, men de är inte bekväma. IPhone har en mycket liten skärm och en bärbar dator är tung på grund av tangentbordet och komponenterna som måste kylas; Allt detta begränsar tiden du kan spendera på enheten.

Microsoft lanserade redan sin egen surfplatta 2003. Några år senare, 2009, även om det fanns ett antal konsumenttabletter, verkade det som om den enda framgångsrika produkten var Amazon Kindle; även om det långt ifrån var en surfplatta att använda. Det var i grunden en läsare för e-böcker, tidningar och tidskrifter som lästes på en svartvit skärm. Till denna dag är det fortfarande ganska framgångsrikt, den senaste modellen är Kindle pappersvit.

Twitter på en surfplatta som dras med en kaffe

Jobb var tydliga om enhetens potential. Det skulle ha en liten inlärningskurva eftersom det är samma system och gränssnitt som iPhone. En annan intressant punkt är att användningen av pennan var inte nödvändig, att Jobs hatade så mycket; som han visste i presentationen av iPhone.

Trots företagets ansträngningar, den inledande effekten av iPad var något ljummet. Frånvaron av en kamera, brist på multitasking och att den i grunden såg ut som en iPhone, bara större, kritiserades. Allmänhetens reaktion förstås eftersom det var en ny produkt, det fanns inget att jämföra med.

Planen var inte för människor att dike iPhone för iPad., men om de lägger undan sin bärbara dator. För att göra detta var de tvungna att se till att upplevelsen var så bekväm och produktiv som möjligt. Det uppnåddes i programvara; applikationer är mer komplexa och kraftfulla på iPad, utan att överge enkelheten i pekgränssnittet.

YouTube på en surfplatta

Joe Hewitt, programmeraren som skapade iPhone-versionen av Facebook, kommenterade: ”IPad är en otrolig möjlighet för utvecklare som vill föreställa sig stationära och webbprogram … uppriktigt sagt, många appar är bara nyfikna leksaker på en iPhone och kan nu vara kompletta verktyg med kraftfulla funktioner på iPad, vilket får oss att glömma sina föregångare på bärbara datorer. “

När iPad säljs i april 2010 blev det klart att den första ljumma offentliga reaktionen på enheten bara var uppenbar. 450 000 enheter såldes under den första veckan, en miljon per månad och 19 miljoner det första året. 2011 blev iPad den bästsäljande elektroniska produkten genom tiderna.

Historien om Android-surfplattor

Även om den första iPhone började säljas 2007, på bara tre år Google överträffade Apple med sitt Android-system på miljontals enheter och dominerar för närvarande den globala marknaden. Man kan tro att detsamma skulle hända med surfplattor, ingenting är längre ifrån verkligheten.

google-krom-surfplatta

Innan iPad, varje företag hade en helt annan uppfattning om vad en surfplatta var och kunde göra. På grund av dessa skillnader i konceptstrategi lyckades vissa företag och andra misslyckades.

Bland de första ansträngningarna är Microsoft Tablet Pc, från 2003. Enheten körde en modifierad version av Windows som använde en penna för att ersätta tangentbordet och mus. Det kännetecknades av att vara skrymmande, mycket tjockt, tungt och med ett kort batteri. Att avsluta, priset på denna enhet var 2000 Dollar, mycket dyrare än en motsvarande bärbar dator. Allt detta förseglade sitt kommersiella misslyckande.

Bill Gates presenterar Tablet PC

Det stora problemet är att dessa enheter baserades på ett stationärt operativsystem utformat för datorer, med inmatningsmetoder som mus. För att ha samma precision som markören krävs Stylus istället för fingrarna. Eftersom operativsystemet var från en dator, rymde hårdvaran detta med tillhörande problem för batteriets livslängd.

Under tiden var det klart för Apple att de var tvungna att gå en annan väg. Istället för att använda macOS, valde iOS, ett operativsystem för smartphones, vilket visade sig vara ett bra beslut. Fördelarna var dess effektivitet när det gäller energiförbrukning, multi-touch-gränssnitt som inte behövde Stylus, och att det kördes på Apples specifika hårdvara; vilket garanterade en tunn, lätt och samtidigt kraftfull enhet. Och som om detta inte var tillräckligt var det mycket billigare att producera än konkurrenterna.

ipad-pro

IPad visade sig en gång vara en framgångsrik produkt, tekniska företag ville ha en bit av kakan. Så året efter översvämmades marknaden med liknande surfplattor som kördes på Googles Android-operativsystem. Mest körde version 2.0 eller 2.2 som, även om det inte var dåligt, var utformat för smartphones och inga anpassningar gjordes för detta nya skärmförhållande. Detta skapade förvirring och frustration bland kunderna.

Detta resulterade i enheter med dålig funktionalitet och låg prestanda. Detta visar att tillverkarna inte förstod vad som gjorde iPad till en sådan önskad artikel: en fantastisk användarupplevelse genererad av den medföljande programvaran. Även om iPhone-appar kan omskalas för iPad satsade Apple mycket på att få utvecklare att omdefiniera sin programvara för den här nya enheten. Till och med Apple redesignade sina appar bland annat för foton, musik, kalender och YouTube.

ekosystem-äpple

Google förstod problemet, men hade inte tid att presentera lösningen. Android 3.0 Honeycomb designades med tanke på surfplattor, men skadan skedde; företag hade en sämre produkt på marknaden med opraktisk programvara.

»Det kommer att intressera dig: Apples senaste version av iOS har nått 50% av alla iPhones

Detta förstärktes av ett problem som alltid har tyngt Android: splittring. Detta avser antalet versioner av operativsystemet som finns på marknaden. Det är en oändlig uppgift att anpassa appar till det oändliga antalet hårdvarukombinationer som enheter har, särskilt skärmstorlekar. Då uppstod också problemet med operativsystemet.

Problemet med Android-surfplattor

Eftersom dessa enheter inte har haft en stor användarbas är utvecklare inte motiverade att skapa optimerade versioner av sina appar, vilket gör dem inte särskilt attraktiva produkter. Det är en ond cirkel. Detta, tillagt att Apple-användare tenderar att spendera mycket mer än Android, avskräcker utvecklare.

Infographic: Tablettbommen är långt över |  Statista| Källa: Statista

Grafen visar hur Android-tablettmarknaden har varit i fritt fall sedan 2011. Från 55,7 miljoner enheter 2011 till 36,4 miljoner 2018 med en minskning med 9%.

Apples seger

Den stora hemligheten med Apples framgång ligger i dess styva kontroll. De styr hårdvaran, operativsystemet, apparna (via deras App Store) som gör det möjligt för dem att minska variabler och generera full kompatibilitet mellan hårdvara och programvara. För provet är urval av iPad-appar.

En annan punkt är att även om det är sant att de flesta har Android-telefoner istället för iPhones; människor som har Apple-telefonen har regelbundet iPads, iPods, Apple Watch och andra enheter från företaget som kör samma operativsystem, ansluter till samma butik och genererar stora vinster för företaget på blocket. Det är i grunden på grund av stora ekosystem som har skapat.

Infographic: Apple utökar sin ledning på tablettmarknaden  Statista| Källa: Statista

Som vi kan se i diagrammet är Apples fördel jämfört med sina främsta konkurrenter stor; dominerar 27% av marknaden.

IPad är den valda enheten för artister och designers. Detta tack vare införandet av Apple Pencil som har gjort det möjligt att utveckla fantasin genom en enhet som är mer exakt än fingrarna.

Så här gjorde Apple det omöjliga efter många misslyckade försök på en Android-surfplatta: skapa den första datorn som vi kunde hålla i våra händer. Bevisar återigen att det viktiga är i användarupplevelsen.