contador javascript Skip to content

Läcker företag sina nästa utgåvor?

filtración dispositivos

Ett av de största marknadsföringsproblemen för teknikindustrin har varit läckorna. Varje gång en ny version kommer kommer vi att se bilder på gör, prototyper och specifikationer; Vilket spårar överraskningen av presentationen.

Företag som Apple har ständigt kämpat mot detta problem till den punkt att väcka talan om sekretessavtal och säga upp anställda för ett sådant faktum. Men nyligen har vi sett en subtil förändring i strategi (åtminstone från andra tillverkare) som antyder att de är mottot “Om du inte kan slå dem, gå med dem”. Idag kommer vi att se vad som ligger bakom de “påstådda läckorna” i nuvarande enhetslanseringar.

Hur uppstår dessa läckor?

Enligt en webbplatsstudie tech.co, så att denna reserverade information når oss en eller flera saker måste hända: oavsiktligt avslöjande och brott mot embargoavtalet.

Oavsiktliga uppgifter

2010 en Apple-programvaruingenjör lämnade slarvigt en iPhone 4-prototyp i en bar. Strax efter att smarttelefonbilderna dök upp på webbplatsen Gizmodo med en detaljerad granskning och sprängvy.

Skandalen och raseriet av Steve Jobs var enorm. Men lärdomarna lärdes inte, eftersom samma situation hände igen 2011 med iPhone 5, med skillnaden att den här gången var i en Tequila-bar.

Historien upprepade sig igen med iPhone X 2017 när dotter till en ingenjör laddade upp en video till YouTube på enheten innan den lanserades. Slutsatsen var en omedelbar uppsägning och en allvarlig varning för anställda.

iPhone X-läcka

Läcka iPhone X. Bild: Youtube, RealRoyalFamily Channel

Det är inte bara Apples problem, något liknande hände med Googles Pixel 3 eftersom det lämnades i ett fordon på Lyft-plattformen.

Supply chain problem: Med tanke på att enheterna har delar tillverkade i olika länder och av olika leverantörer är det mycket känsligt för läckage.

26661217054 4811cb0016 eller

Bild: iPhone Digital, via Flickr

Det händer ofta att nyheter är kända att ett företag har beställt tillverkning av stora mängder av en del, vilket driver spekulationer om en ny enhet. Det händer också vanligtvis att någon på fabriken tar ett snabbt foto från fodralet eller delar av den senaste smarttelefonen (hände med Apple och Samsung).

På det senaste har vi sett det tillbehörstillverkare kan också vara en källa till läckage. I det specifika fallet med skyddskåpor är producenterna i permanent kontakt med tillverkarna för att lansera dessa tillbehör samtidigt med enheten.

Ett läckage från hylsan tillåter media att förutse storlek, tjocklek, placering av kameror, sensorer och portar som till exempel tar smarttelefonen. Det hände med Samsung Galaxy 9 och iPhone 7.

Brott mot avtalet

Embargoet motsvarar ett avtal med media om åtkomst till enheterna (eller dess specifikationer) med villkoret att de avstår från att lämna ut information fram till ett bestämt datum.

sekretessavtal

Generellt sett är dessa läckor inte avsiktliga utan orsakas av ett fel i schemaläggningen av publiceringen av artiklar eller av problem med tidsskillnader.

Det kommer definitivt inte att vara medvetet eftersom det kan locka sanktioner för media som bryter mot embargot. När denna typ av läckage uppstår tar företaget snabbt bort dem, men allt är anslutet på Internet och även om du tar bort tweeten har någon någonstans fjärrkontroll tagit …

Det nya scenariot för informationsskydd

Med en allt mer ivrig allmänhet att känna till enheten innan någon annan och en sektor som är dedikerad uteslutande till läckor som Slashleaks; det är nästan omöjligt att stoppa denna typ av information.

Av denna anledning tar företagen ett nytt tillvägagångssätt. Istället för att förhindra läckage är vad de gör kontrollera dem maximalt. Detta uppnås när företag direkt filtrerar information och på detta sätt kan avgöra mediaberättelsen om enheten. Detta bra gjort kan till och med öka förväntningarna (hype) och rikta uppmärksamheten på inte så bra aspekter av enheten.

OnePlus-OxygenOS-operativsystem

Enligt YouTube av tyskt ursprung, Techaltar, som arbetade med Oppo, använder de tre typerna av strategiföretag för att sprida sina egna rykten och läckor: reaktiv skadekontroll, proaktiva läckage och läckande bevis på koncept samt prototyper.

Reaktiv skadekontroll

Detta är i grund och botten vad Google har gjort med lanseringen av Pixel-smartphones. Efter de pinsamma Pixel 3-läckorna, som även Google gjorde narr av under lanseringen; nu med Pixel 4-modellen beslutade att förutse med olika tweets där de visar designen.

I det här fallet visade Google vad vi redan visste men visade att det finns en anledning till denna design och bjuder in att se vad detta kan representera.

Proaktiva läckor

Detta skulle vara fallet med OnePlus, som har kommit leverera information från dina enheter från OnePlus One, genom förhandstitt (intrigekampanj) månader i förväg. De gjorde detta genom att gradvis avslöja specifikationerna för smarttelefonen och uppmana människor att ta bilder med telefonen.

De avslöjade sedan priset. Det intressanta är att de först sa att det skulle kosta mindre än $ 500 och sedan säga att det skulle kosta mindre än $ 400 och slutligen ge priset på $ 299.

Ett annat sätt att dra nytta av strategin är att filtrera bort de mindre önskvärda funktionerna på smarttelefonen med mycket tid så att när lanseringen görs är det mesta av upprördheten över och det är gamla nyheter.

Filtrera bevis på koncept och prototyper

Vi har sett detta med Oppo-företaget som presenterade en smarttelefonmodell med en främre kamera under skärmen.

Detsamma gjorde Xiaomi med sin första hopfällbara smartphone. På detta sätt visade det att det är i nivå med Huawei eller Samsung, utan att behöva gå igenom den skam som dessa två företag har haft för att behöva försena sina vikbara smartphones.

Således, företag försöker komma före konkurrensen med enheter som ännu inte har marknadsförts. Men det hjälper dem att visa hur långt framåt de är inom innovation och design.

Dessutom kan det finnas andra skäl till varför företagen själva är källan till läckage; som att sprida falska rykten för att dra nytta av eller för att hitta orsaken till det interna läckaget.

Vi kommer säkert att fortsätta se fler läckor än någonsin med varje märke och enhet, men det kommer att vara en annan sak att veta var informationen kommer ifrån och för vilket syfte den levereras till oss.