marketing tecnología smartphone

Marknadsföring i teknik, mellan innovation och halvsanningar

Marknadsföring är ett oumbärligt verktyg för framgång i teknikindustrin, det är uppenbart men också kan missbrukas. Det har funnits nästan revolutionerande produkter som har stannat halvvägs eftersom de inte vet hur de ska förklara eller “sälja” sin idé. Så vi kan identifiera några knep som företag använder för att få vår uppmärksamhet och tänka på att skaffa sina enheter. I den här artikeln ska vi skilja aggen från vete och se om den Marknadsföring inom teknik är innovation eller är det bara halva sanningar.

Upp till tio gånger mer kraftfull

När vi tittar på dator- eller smartphone-presentationer är detta den vanligaste frasen. Ha den snabbaste enheten på marknadenoch överlägset. Sedan anländer du, du köper den och du märker inte skillnaden. Tills Google Assistant är tio gånger snabbare och vi visste inte.

Sanning eller trick? Tja, lite av båda. Om vi ​​tar hänsyn till processornas framsteg och i allmänhet kvaliteten på komponenterna kan vi se att det har skett en exponentiell tillväxt. Detta innebär att på grund av effekterna av miniatyrisering, ett fysiskt tak har uppnåtts på antalet transistorer på ett chip och detta påverkar prestandan. Varje gång det krävs större ansträngningar för att uppnå en avsevärd prestationsökning. Nya material och ledare är fortfarande i forskningsfasen, så vi kommer att spendera några år beroende på kisel med dess fördelar och nackdelar.

Den enklaste förklaringen av denna fras är att om en process tar en tiondels sekund och vi reducerar den till hälften, det vill säga en tjugondels sekund, vid första anblicken kommer det inte att finnas någon större jämförelsepunkt. Om det vi vill är att öppna Instagram-appen, det kommer inte att göra stor skillnad.

Framsteg i processorkraft och hastighet märks bara i de mest krävande jobb. Vi pratar om videogengivelse eller 3D-grafik. Av denna anledning använder benchmarkingtester som Antutu dessa tekniker för att mäta smarta smartphones. Även om en AnTuTu kan lätt luras, som resten av programmen.

Men företag utnyttjar den naturliga önskan att ha det bästa och mest avancerade presentera dina produkter som ett stort steg kvant i prestanda mot tävlingen eller tidigare modeller.

Fingeravtrycksläsaren på skärmen

Sedan förra året har premium-smarttelefonmodeller flyttat till fingeravtrycksläsare på skärmen till nackdel för den kapacitiva läsaren Där bak. Det har tappats som ett genombrott inom innovation.

Sanning eller trick? Även om det är sant att det kan locka mycket uppmärksamhet, det är ett opraktiskt system. Vi pratar om en biometrisk läsare långsammare, mindre exakt och mer osäker. Vi har sett löjliga fall där Samsung Galaxy S10 är upplåst med valfritt finger bara genom att sätta ett silikonfodral ovanpå skärmen.

En annan punkt som inte sägs mycket är att för att kunna använda den måste skärmen vara påslagen, lägga till ett steg till upplåsning (mer tid) och ta hänsyn till att den bara kan användas på OLED-skärmar, vi har en ytterligare risk. OLED-skärmar visar försämring över tiden och verkar “brända” områden med skuggor eller ogenomskinliga ränder. Detta är en allvarlig punkt för det område där animationen visas av fotavtrycket, vilket skulle vara kan försämras snabbare.

Företag utnyttjar mode för att sälja en produkt som, efter en period på två eller tre år, kan presentera denna försämring med förtroende för att du vid den tiden redan kommer att tänka på att förnya för en ny. flaggskepp. Men tänk om jag inte vill byta mobil?

Molnets kraft

En av de enklaste och mest kraftfulla marknadsföringsteknikerna är att använda skumma tekniktermer för att visa överlägsenheten hos dina enheter. I världen av videospel såg vi det med Sega som tillkännagav sitt “Sprängbearbetning” tillbaka på 90-talet, och vi fortsätter att se det med Microsoft i deras tillkännagivande av Xbox One, med “molnets kraft”.

Xbox-kraften i molnet videospel

Molnets kraft. Bild: Microsoft

Sanning eller trick? Är en fullblåst trick. Ett tekniskt framsteg tillkännages och det börjar säljas som något konkret när det bara är i full utveckling. Ett annat exempel kan vara Artificiell intelligens, som marknadsförs som en komponent integrerad i smartphoneprocessorer, men som i praktiska syften bara skiljer en hund från en solnedgång i kameraappen. Missförstå mig inte, jag är säker på att AI har och kommer att ha många applikationer det kommer att gynna oss alla, men det är fortfarande lite grönt.

Det behöver inte sägas om 5G. Det kommer säkert att vara det främsta påståendet att stimulera smarttelefonförsäljningen och byte av utrustning de närmaste åren; även om nätverken och infrastrukturerna helt klart är otillräckliga.

Trådlös laddning och snabb laddning

Dessa två typer av avgifter är vanligtvis ett stort krav på smartphones. Varje flaggskepp Den presenterar en mer avancerad version och de lägger ut bröstet framför sina konkurrenter.

Sanning eller trick? Det här är slips. Å ena sidan det är sant att trådlös laddning inte använder kablar, Okej. Men kanske skulle det vara mer korrekt att namnge det “Avgift per kontakt” eftersom det från en praktisk synpunkt inte bidrar med något. Du måste placera enheten på en bas som är ansluten och du kan inte använda den för att avbryta kontakten avbryter avgiften.

När det gäller snabbladdning minskar det verkligen den tid det tar att ladda enheten till en procentandel på nära 50%. Därifrån kommer upp till 100% att debiteras normalt. Det är därför det är vanligt att höra “från 0 till 50% på en halvtimme” men de berättar inte hur länge du ska slutföra fulladdningen. Låt oss vara ärliga, Det tar mer än en och en halv timme, och det är inte snabbt. Det är värt att notera att vissa framsteg bara nu ses, som i exemplet med Motsätta dig det med sin Vooc-teknik Det verkar minska den totala tiden avsevärt.

Huawei-Mate-30-Lite-snabbladdning-20w

Vad de inte berättar om snabbladdning är det inte för regelbunden användningeftersom det på grund av den stress som det genererar för batteriet kan det slitas ut under dess livslängd. Det är för en nödsituation, du laddar den i en halvtimme och den håller dig resten av dagen.

Corning Gorilla Glass Skydd

Detta är tänkt att vara ett riktigt beständigt material. Vi kan bli lugnade av våra enheter vid fall eller repor. Sann?

Sanning eller trick? Vi går för närvarande på version 6 av det välkända Gorilla Glass från Corning-företaget. För varje version är vi presenteras som ett mer raffinerat och solidt material. Sanningen är att företagets tekniker har insett det har nått en punkt där de måste välja. Antingen blir det mer stöttåligt eller mer motståndskraftigt mot repor. Av den anledningen valde de den första till nackdel för den andra.

Ett Plus 7 skärmmotstånd Corning Gorilla Glass

Gorilla Glass 6 motståndstest på One Plus 7T. Bild: JerryRigEverything Youtube Channel

Det är därför även vissa modeller av erkända varumärken levereras med ett plastskydd fäst på skärmen. Vi måste lita på härdat glas och hydrogelskydd. Låt oss vänta och se hur de kommer att bli Cornings kommande utveckling.

Visst finns det många fler ämnen relaterade till ämnet i den här artikeln (speltelefoner, kameror osv.), Men det skulle ta för lång tid; nu måste jag titta på en serie på min 8K-upplösnings-TV (även om bilden bara är i 1080p, återkommer marknadsföringen).