Netflix inkluderar Spanien i sin färdplan

Netflix inkluderar Spanien i sin färdplan

Den strömmande audiovisuella tjänsten Netflix planerar att nå Spanien under sista kvartalet 2015, i vad som skulle vara dess andra stora expansion i Europa, enligt källor nära planerna. Netflixs födelse går tillbaka till 1997 i USA, men dess verkliga framväxt inträffade många år senare, med ökad bandbredd och populariseringen av onlinevisning 2007.

Efter flera år med fokus på USA hoppade företaget till Kanada 2010 och Latinamerika 2011, med förskjutna lanseringar i Argentina, Paraguay, Uruguay, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Peru och Venezuela. Det anlände inte till Europa förrän 2012, med lanseringen av sin tjänst i Storbritannien. Två år har gått och resten av Europa väntar fortfarande.

Under tiden har andra tjänster, som spanska Wuaki.tv – förvärvade av den japanska multinationella Rakuten 2012, med 1 200 000 användare i Spanien och 250 000 i Storbritannien och snart kommer att nå Italien, Frankrike och Tyskland i år – eller Yomvi, Grupo Prisa och Telefónica, med 430 000 unika användare i slutet av 2013, går upp i vikt och konsoliderar.

Det verkar som om det amerikanska företaget är medvetet om att de tappar mark på den gamla kontinenten och lanseringen av Netflix i Tyskland, Frankrike, Österrike, Schweiz, Belgien och Luxemburg är planerad till september i år, vilket bekräftades för en tid sedan Veckor. Som källor nära Netflix som känner till dessa planer har informerat Portaltic planerar företaget en andra stor expansion i Europa, som skulle äga rum under det sista kvartalet 2015. Således skulle ett år gå sedan lanseringen i de första europeiska länderna. -utöver Storbritannien- och den andra vågen.

För närvarande har dessa källor bara kunnat bekräfta lanseringen i Spanien, men inte i de övriga länder som kommer att få tjänsten under det sista kvartalet nästa år. Dessa källor har inte heller kunnat klargöra orsaken till förseningen med att lansera tjänsten i Spanien.