contador javascript Skip to content

Netflix sparar miljoner i provisioner från Apple: adjö till prenumerationer i App Store

apple-y-netflix

Företag strävar alltid efter att sänka kostnaderna och tjäna största möjliga vinst, och Netflix har uppnått detta genom att kringgå kommissionssystemet i Apples App Store. Företaget med det bitna äpplet tar ut provisioner, den så kallade “Apple-avgiften” och Netflix bryter mot App Store-reglerna genom att hindra nya användare från att prenumerera på Steve Jobs butik.

Det är känt för alla att Apple samlar in en stor del av betalningen av applikationerna samt prenumerationerna. Enligt uppgifterna, Netflix ange 853 miljoner dollar direkt på iOS, så det är en viktig figur för Cupertino.

Det är inte något nytt, andra företag som Epic Games har försökt att kringgå denna begränsning med sitt populära spel Fortnite, något som på Android är mycket enklare. Apple håller mellan 15% och 30% av det som samlas in, Spotify försökte också göra det utan framgång och det är en stor förlust.

Det uppskattas att Netflix-appen hittills genererat cirka 1 300 miljoner euro till App Store, med en provision för Apple som skulle överstiga 390 miljoner.

Netflix har lyckats undvika denna “skatt”: omdirigera användare till Safari för att aktivera deras prenumeration. En smart lösning, men förmodligen förbjudet av Apple. Nu kan företaget med det bitna äpplet vidta åtgärder mot denna handling, men vi tror inte att detta kommer att hända eftersom Netflix genererar en betydande summa pengar bara med sin applikation i App Store.

Om du redan prenumererar på det viktigaste företaget för närvarande när det gäller audiovisuell streaming kan du fortsätta göra det regelbundet, och om du vill vara en del av det nu kommer det att göras på detta sätt på iOS. Det kan vara en farlig metod för Apple, eftersom många företag tenderar att hoppa över denna kostnad och spara miljoner euro. Kommer Apple att vidta åtgärder för detta? | Källa: digital ekonomi