Realme Phones

Vad ligger bakom Realmes framgång? Det här är hans novell

Realme är världens snabbast växande smarttelefonföretag. Enligt statistik från analytikerföretaget Counterpoint är det också nummer 7 i totalt sålda terminaler.

På en lika konkurrensutsatt marknad som konsumentelektronik är Realmes årliga tillväxt har varit otroligt 800%. Låt oss ta en titt på vad som ligger bakom Realmes framgång.

Början på Realme, ett riktigt ungt företag

Varumärket Realme föddes i maj 2018 som svar på den snabba tillväxten av Xiaomi på tillväxtmarknader, särskilt Indien. Med tanke på detta beslutade konglomeratet BBK som grupperar Oppo, Vivo och OnePlus en radikal förändring av strategin för att inte förlora en större andel. Hans plan var enkel: konkurrera med samma regler och kopiera Xiaomi-modellen.

realme-5-pro-kameror

Som om det vore en kopia av kopia, är Realme född. Det är också ett namn som låter väldigt likt Redmi, som var Xiaomis billigaste sortiment av smartphones. Men här slutar inte tillfällena, dess distributionsplan och modellegenskaper är likartade.

De första modellerna kom fortfarande med Oppo-logotypen på botten för att ge dem större stöd och till och med det lager av personalisering som lånats från dessa, ColorOS. I sin första modell stod också två funktioner ut: ett mycket slående fall ärvt från en tidigare Oppo-modell och några enastående tekniska specifikationer för dess pris.

Prissatt till motsvarande hundra euro var det en framgång i Indien, bortom företagets förutsägelser. I den första försäljningen sålde modellen ut på bara två minuter. Så småningom sålde företaget mer än fyra hundra tusen smartphones av den här modellen på bara två månader.

färger-realme-5

Med detta resultat kunde företaget dra nytta av sina styrkor. Realme erbjöd en mycket slående yta, men i plastmaterial och en toppmodern processor. Vi hade dock en enda bakre kamerasensor och ingen fingeravtrycksläsare. Så planen att följa var att ha en bra design och en bra processor, resten var sannolikt av lägre kvalitet. Detta är för närvarande prioriterat i Realmes design: bra design och bra specifikationer.

Från denna första smartphone separerade Realme från Oppo och med det skapades ett nytt företag med oberoende personal. Ytterligare, varumärkesidentiteten har stärkts med en portfölj på 15 enheter, allt från en startnivå till premiumsortiment.

Presentationen av Realme före slutet av 2019

Nyckeln till varumärkets expansion har varit dess online-distribution via sin egen sida och med avtal med de viktigaste elektroniska företagen. På detta sätt behöver du inte en fysisk butik för att kunna expandera upp till 20 marknader på kort tid.

“Realme är ett varumärke som erbjuder enheter med hög prestanda och modern design i det breda sammanhanget av e-handel”. – Företagets slogan

Resultatet av dess aggressiva strategi har varit att bli det snabbast växande smarttelefonföretaget i världen, enligt företagets beräkningar. Kontrapunkt.

Realme tillväxt

Nyligen har företaget har tilldelats vid Mobility Excellence Awards som det mest föredragna varumärket, den bästa flaggskeppsmobilen och den bästa kameran för 2019 tack vare sina modeller Realme X2 Pro och XT.

På bara ett och ett halvt år har de uppnått mycket, det har till och med lyckats överträffa Xiaomi på några viktiga punkter. Detta är så sedan har stöd från företag som Oppo och Vivo, som har patenterad teknik som snabb laddning eller dess anpassningsskikt.

I detta avseende är det värt att lyfta fram tillverkningsprocessen och delförsörjningskedjan, med kvalitetskontroll som respekteras i branschen. Däremot outsourcer Xiaomi många av dessa processer för att spara kostnader och offra en del av processkontrollen.

Det faktum att de tre varumärkena (Oppo, OnePlus och Realme) tillsammans har sålt mer än 45 miljoner enheter under det senaste kvartalet jämfört med 32 miljoner Xiaomi, representerar en bättre skalfördelning i priset på komponenter för sina enheter och förbättringar i din leveranskedja.

På en mogen marknad som Spanien, Han har verkligen lyckats bryta mig trampande väldigt hårt. Ett tydligt exempel på detta är dess resultat på festens fest Svart fredag. Till och med den 25 november förra året var det bästsäljande smarttelefonmärket på Amazon Spanien.

Hur de tjänar pengar

Medan Xiaomi motiverar sina priser genom en extra inkomst för mjukvarutjänster, reklam i sin app och kompletterande produkter, till Realme är fortfarande inte klart hur du kan generera dina vinster.

»Det kommer att intressera dig: Topp 10 bästa smartphones från 2019 till mindre än 400 euro

Det är logiskt att tänka att med så aggressiva priser är vinstmarginalerna minimala, men det verkar inte betyda för Realme åtminstone på kort sikt. Enligt Techaltar, branschanalytiker, Realmes huvudmål verkar vara att sakta ner Xiaomis fart och dess expansion till tillväxtmarknader; samtidigt ta hand om Oppo och OnePlus-marknaden så att det inte påverkar deras försäljning. Med andra ord: det är inte ett sprintlopp utan ett långdistanslopp.

Jag kan verkligen ha en lovande långsiktig framtid

Vad vi kan förvänta oss av detta företag är att det blir alltmer oberoende från moderbolagen och fokuserar på sina egna intressen snarare än gruppens. Det är möjligt att vi börjar se ett eget personaliseringsskikt som faktiskt har bekräftats med ankomsten av uppgradera till ColorOS 7 tillsammans med Android 10.

Realme har redan börjat visa några tecken på att utvidga varumärket till andra typer av produkter som bärbara produkter, i fallet med de senaste Realme Buds (tillgängliga från 16 december), märkets första trådlösa hörlurar. Det skulle inte vara förvånande att det också lanserar smartklockor eller smartband, en marknad där Xiaomi är mycket väl positionerad. De skulle också vara på väg att presentera Realme Buds Air, Liknande Apple AirPods.

Framtiden ser ljus ut för Realme medan det expanderar till andra marknader som Latinamerika, där det redan har meddelat sin närvaro i Mexiko och också erkänner sitt intresse för den amerikanska marknaden (efter att ha löst handelsproblem med Kina). Vad kommer att hända i framtiden med Realme-företaget? Kommer det att stjäla marknaden från Xiaomi?