marcas-smartphones

Varför skapas undermärken som Honor, OnePlus eller Redmi?

Vad får ett formellt etablerat mobilföretag med en växande marknad och ett intjänat rykte att avgöra skapa ett nytt varumärke? Med utseendet på företag som OnePlus, Honor, Pocophone eller Realme presenterar de viktigaste kinesiska varumärkena ett nytt paradigm inom strategisk positioneringsmarknadsföring och för att förstå det ser vi lite undermärkenas ursprung.

I den här artikeln kommer vi att försöka förstå varför företag skapar dessa typer av företag som stöds av mer ansedda varumärken. För att göra detta kommer vi att använda fall som Xiaomi med Poco, Huawei med Honor eller Oppo med Realme. Är det lönsamt?

Historien om undermärken för mobiltelefoner

Utgångspunkten för denna trend sätts av Xiaomi med sitt aggressiva utseende på marknaden 2011, som skakade vattnet i Kina och Indien, de två mest befolkade länderna i världen och med det största kommersiella intresset för smartphone-marknaden.

xiaomi-affisch-logotyp

Det finns många marknadsföringspunkter, men Xiaomis strategi reduceras i tre punkter:

  • Direktförsäljning via Internet
  • Lite inventering
  • Låga priser

Detta, tillsammans med den knappa reklamen, har gjort det möjligt för dem att bibehålla begränsade kostnader tillhandahålla utrustning av erkänd kvalitet till mycket attraktiva priser. Det senare är nyckelfaktorn när man reser med ett underföretag.

Inför denna situation kan dess främsta konkurrenter, Oppo och Huawei, inte konkurrera med den här modellen eftersom deras distributionskedja i fysiska butiker genererar en överkostnad på nästan 50% och de bestämmer sig för att kopiera sin strategi. Men för detta skapar var och en sina olika märken (OnePlus respektive Honor) vilka gör det möjligt för dem att upprätthålla attraktiva priser samtidigt som de fortsätter sin traditionella modell med de redan etablerade ursprungliga varumärkena. Det senare med tanke på att de flesta föredrar att köpa sin enhet i fysiska butiker. I grund och botten skapas olika varumärken för olika marknadsstrategier.

gamla-staplade-smartphones

Enligt Navkendar Singh, chef för IDC India (marknadsanalytikföretag), ”Poco är en” prisvärd high-end ”och RealMe är för ett billigare segment. Detta gör att en annan marknadsföringsstrategi kan existera utan förväxling med modervarumärket antingen externt eller internt (distributionskanaler, kunder, etc) ».

Som en del av sin modell betraktar Oppo och Huawei sitt huvudmärke som Premium och de största tekniska framstegen går till dessa först. Ett exempel är det för VOOC-tekniken för snabb laddning som först användes i Oppo-smartphones och det tog två år att nå OnePlus under handelsnamnet “Dash Charge” eller utseendet på dubbelkamera i Honor.

Denna plan gav resultat och satte Xiaomi i trubbel för första gången, vilket minskade tillväxten 2016. Sedan dess började förändringar i Xiaomi och tillverkarens första fysiska butiker började dyka upp. Sättet att hålla priserna låga utan att påverka din online-modell har varit genom att erbjuda molntjänster och en rad produkter för hemmet, som tillverkas av andra märken sponsrade av Xiaomi och distribueras i deras lager. Detta drag betalade sig och Xiaomi återvände till de bästa tillväxtplatserna.

Redmi-Note-7-bakdel

Återvänder till den indiska marknaden har Xiaomi erövrat den med sin Redmi-linje, som är nu ett oberoende varumärke, och det är därför Oppo går in med sin nya Realme-linje. Istället för att lansera en billigare OnePlus bestämmer de sig för att skapa ett nytt varumärke för ett specifikt marknadssegment eftersom OnePlus har positionerat sig som ett avancerat varumärke och priserna, även om de är attraktiva, har ökat med varje modell. Så, vad du letar efter är en billigare nybörjarmodell, det är därför Realme-smartphones dyker upp.

Även om Realme-företaget anlände till Spanien 2019 har det inte slutat växa och är etablerat som ett av de företag som har mest försäljning i vårt land. Och det har inte bara redan smartphones på nybörjarnivå, nu är de också autentiska avancerade intervall till ett reducerat pris. De har till och med vågat sig in i en värld av prylar som hörlurar. Realme Buds Air.

realme-quad-kameror

Inför en sådan situation inser Xiaomi att ha ett varumärke både online och offline kan innebära vissa begränsningar och beslutar att slå tillbaka med Poco, som har mycket bra specifikationer och ett mer attraktivt pris än OnePlus. Hans första, Pocophone F1, har efter två långa år ersatts av Lilla F2.

Vad detta betyder är att undermärken är i grunden utformade för att skapa och komma åt en ny fläkt / användarbas de som det traditionella “moder” -märket inte når eller inte lockar med sitt namn och “berömmelse”. Till skillnad från ett separat varumärke använder undervarumärket dock samma resurser som modervarumärket för att utveckla sin produkt. Skillnaden ligger i den slutliga designen och märkningen.

»Du kommer att vara intresserad: Vad ligger bakom Realmes framgång? Det här är hans novell

Något nyfiken är att en annan motivation har att göra med namnet, eftersom både Huawei och Xiaomi är svåra namn att uttala, medan Honor och Poco blir lättare och mer bekant för västerlänningar. Även OnePlus eller Realme.